پنجاه هزار پاسخ, ده هزار بازدید روزانه در پربیننده ترین سایت زبان- به ما در تلگرام ملحق شوید: @chiMigan

+3 امتیاز
17.8k بازدید
در پیشنهاد و همفکری توسط (7.4k امتیاز)
اصلاح شد توسط
ذوستان سلام شبتون خوش

  متولد 26 .11 .69  . این تاریخ به میلادی  15.2.1991 میشه ؟پارسال این دوتا تاریخ هر دو یه روز بودند.ولی امسال مثل بگیم تولدم که امروز بوده یعنی 26 بهمن .....ولی فردا 15 میشه !واقعا گیجم

خواهشن راهنماییم کنین

چرا اینجوریه ؟چرا امسال تولدم یه روز با سال میلادی فرق داره ؟ولی چرا پارسال نداشت ؟توی گوگل هم زدم تبدیل تاریخ شمسی به میلادی ....و همون تاریخ رو اورد.!

3 پاسخ

+3 امتیاز
توسط (59.4k امتیاز)
انتخاب شد توسط
 
بهترین پاسخ
دلیلش اینه که سال کبیسۀ خورشیدی با سال کبیسۀ میلادی یکی نیست. سال کبیسۀ میلادی، سالیه که عددش بر 4 بخش‌پذیره و مضرب 100 هم نیست یا سالی که مضرب 400ه. روزی هم که به تاریخ میلادی اضافه می‌شه برای ساختن سال کبیسه، روز 29 فوریه، مصادف با 10 اسفنده. مثلاً سال 2016 سال کبیسه است.

برای تاریخ شمسی ما هر چهار سال یک بار سال کبیسه داریم که در سال‌هایی اتفاق می‌افته که باقی‌ماندۀ عدد سال بر 4، مساوی 3 است. مثلاً سال 1391 و 1395. روزی هم که به تاریخ شمسی اضافه می‌شه روز 30 اسفند، مصادف با 20 مارچه.

حالا، به دلیل این تفاوت در سال‌های کبیسه و همچنین تفاوت روز‌های آغاز و پایان سال (مثلاً ماه میلادی همیشه در 11 دی و در سال‌های کبیسۀ خورشیدی در 12 دی شروع می‌شه، در حالی که سال نوی شمسی در اول فروردین مصادف با 21 مارچ و 20 مارچ در سال‌های کبیسۀ خورشیدی شروع می‌شه)، این تفاوت در کل طول سال شمسی که کبیسه است، اتفاق می‌افته و چون وقتی سال سال کبیسۀ شمسی شروع می‌شه، روز کبیسه (leap day) سال کبیسۀ میلادی گذشته، تا آخر سال همۀ تاریخ‌ها یک شیفت یک روزه پیدا می‌کنند تا آخر سال بشه که دوباره یه روز اضافه بشه به سال شمسی و دوباره با سال میلادی match بشه.
توسط (59.4k امتیاز)
+1
البته یه چیزی رو هم اضافه کنم. یه سری محاسبات ریز دیگه رو هم باید اضافه کرد. مثلاً از 10 اسفند به بعد سالی که سال میلادی‌‌اش کبیسه است هم تاریخ یه شیفت یه روزه داره و احتمالاً باز هم محاسبات ریز دیگری که وجود دارند.
+3 امتیاز
توسط
اونها هم مثل ما سال کبیسه دارن. برای همین این اتفاق میفته. شما تو این سایت تاریخ تولد خودت رو به میلادی تبدیل کن و هر چی اومد دقیقه. نباید امسال رو در نظر بگیرید. ملاک همون سال تولد شماست. Time.ir
توسط
منم همین مشکل رو دارم

من متولد ۱۳۸۳.۵.۱ هستم که تاریخش به میلادی میشه ۲۲ جولای ۲۰۰۴

ولی انگار تولد من سه سال ۲۳ جولایه و یک سال ۲۲ جولای

و یه مشکل دیگه ای هم که دارم اینه که در واقع به تقویم شمسی من توی مرداد به دنیا اومدم و نشان ماه تولدم شیر یا اسد یا همون لئو هستش

ولی به تقویم میلادی ۲۲ جولای جزو ماه تیر یا خرچنگ یا همون کَنسِر حساب میشه

الآن من کدومشم؟
+2 امتیاز
توسط (1.1k امتیاز)
فکر می کنم دلیلش این باشه که سال های کبیسه ی میلادی و شمسی با هم منطبق نیستند و  اضافه شدن یک روز به ماه فبریه در سال کبیسه ی میلادی (مثل 2016) و یک روز به ماه اسفند در سال کبیسه ی شمسی (مثل 1395) باعث به هم خوردن این تطابق میشه، البته فکر می کنم.

پرسشهای مرتبط

+2 امتیاز
1 پاسخ 5.4k بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 534 بازدید
+2 امتیاز
2 پاسخ 29.1k بازدید
اکتبر 12, 2016 در فارسی به انگلیسی توسط Fh (366 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 297 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2.9k بازدید
کلیه محتوای این سایت توسط کاربران در سایت چی‌میگن وارد شده است. حق کپی این مطلب با چی‌ میگن می‌باشد .

هدف اصلی سایت چی میگن کمک به شما در تبدیل جملات فارسی به انگلیسی،
تبدیل اصطلاح های فارسی به اصطلاحات انگلیسی، آموزش انگلیسی چه در کاربرد چه در استفاده روز مره انگلیسی، آشنایی با کاربرد اصطلاحات انگلیسی و همینطور برعکس، پیدا کردن معادل فارسی اصطلاحات تکنیکی انگلیسی است.

...