پنجاه هزار پاسخ, ده هزار بازدید روزانه در پربیننده ترین سایت زبان- به ما در تلگرام ملحق شوید: @chiMigan

+4 امتیاز
439 بازدید
در English to Persian توسط (22.4k امتیاز)

سلام

استاد: یکی بره بیرون ببینه این سر و صدا برای چیه.

دانشجو: استاد میخواین ما(من) بریم؟

در کلاس درس: خانم ما خودکار نیاوردیم (من خودکار نیاوردم) یا استاد به ما برگه ندادین

برای این نوع «ما» در زبان فارسی اسم خاصی وجود داره؟ و آیا شما هم تو گفتار روزمرتون از این «ما» به این شکل استفاده میکنین، یا قبلا استفاده میکردین؟

توسط (22.4k امتیاز)

Many thanks ++

توسط (304k امتیاز)

You're welcome.

3 پاسخ

+3 امتیاز
توسط (304k امتیاز)
انتخاب شد توسط
 
بهترین پاسخ
سلام

استفاده از این ما بیشتر یه جور عادته که شاید ریشه در respect language توی زبان فارسی (بیشتر در محاوره) داره و چون برخی ها اعتقاد دارند که ما شیک تر و محترمانه تر از منه , حال آنکه همانطوریکه در دو جمله ای که مثال زدید استفاده از من خیلی هم خوبه و  زننده نیست و تازه بار وجود اعتماد به نفس در شخص گوینده را نیز در بر داره.

ضمناً یه نوع دیگه از ما وجود داره که شاهان قدیم ایران و عثمانی از آن استفاده می کردند که حالتی مقام مآبانه یا حاکم مآبانه داشته است.

در مورد قسمت آخر سئوال تان نیز چون همانطوریکه در بالا نوشتم عادت گویشی فارسی زبانان شده بنده هم بدون اختیار و در جای خودش ممکنه از اون ما در محاورات استفاده کنم.

ضمناً سئوال تان جالبه.+1
 
+2 امتیاز
توسط (68.6k امتیاز)
ضمن تایید پاسخ جناب بزرگمهر

در تاریخ زبان و ادبیات فارسی، استفاده از واژه "من" تا حدی تداعی کننده غرور تلقی شده. از همین جهت، ایرانیان در برخی محیط‌ها سعی می‌کنن اون رو با واژه‌های دیگه مثل "ما، بنده، یا این‌جانب" جایگزین کنند.
+1 رای
توسط (74.1k امتیاز)
اینی که میگم واقعیه. توی یکی از روستاهای آذربایجان شرقی مردم از ضمایر کاملا بطور متفاوتی استفاده می کنن. معلمی که برای تدریس رفته بود اونجا شاگردش برای اینکه اجازه بگیره از کلاس بره بیرون بهش میگه "آقا تو اجازه میدی ما بریم بیرون؟" معلم تعجب کرده بود و فکر کرده بود عجب بچه بی ادبی که به معلمش میگه "تو" و به خودش "ما". بعدا فهمیده بود تو فرهنگ اونها "تو" محترمانه تره چون به فردیت شخص توجه داره ولی "ما" در خطاب به خودشون می گن تا فردیت در بین نباشه و خودشون رو به عنوان عضو کوچکی از یک جمع بدونن.
توسط (100 امتیاز)
نشنیده بودم خیلی جالب بود. تعابیر مردم از کلمات در محاورات ظاهرا خیلی مهمتر از معنی اصلیشونه!
کلیه محتوای این سایت توسط کاربران در سایت چی‌میگن وارد شده است. حق کپی این مطلب با چی‌ میگن می‌باشد .

هدف اصلی سایت چی میگن کمک به شما در تبدیل جملات فارسی به انگلیسی،
تبدیل اصطلاح های فارسی به اصطلاحات انگلیسی، آموزش انگلیسی چه در کاربرد چه در استفاده روز مره انگلیسی، آشنایی با کاربرد اصطلاحات انگلیسی و همینطور برعکس، پیدا کردن معادل فارسی اصطلاحات تکنیکی انگلیسی است.

...